جمعه, ۲ آذر ۱۳۹۷، ۰۲:۴۶ ب.ظ
ماتریس BCG یا ماتریس گروه مشاوران بوستون می تواند برای تعیین اولویت هایی که برای هر محصول می بایست در نظر داشت مورد استفاده قرار گیرد. ایده ی اصلی این ماتریس، تعیین جایگاه یک محصول بر اساس دو عنصر سهم از بازار و سرعت رشد بازار است. بر اساس این دو عامل چهار فضا را در جدول BCG تعیین می کنیم که به ترتیب شامل 1- خانه سوال ها 2- خانه ستاره ها 3- خانه گاوهای شیرده 4- خانه سگ ها نام می گیرند.
علامت سوال : زمانی که محصول ما در این خانه قراردارد سهم بازار بسیار اندکی داریم ولی در صنعتی که رشد بسیار بالایی دارد ، به رقابت می پردازیم. معمولا در این خانه نیاز بسیار شدیدی به پول نقد داریم و باید از طریق اجرای #استراتژی_های #رسوخ_در_بازار ، #توسعه_بازار یا #توسعه_محصول سهم بازار زیادی را کسب کنیم.
ستاره : در این خانه محصول ما سهم بالایی از بازار و نرخ رشد صنعت را دارا می باشد #پلن_مارکتینگ ما در این ناحیه یکپارچگی عمودی به بالا یکپارچگی عمودی به پایین یکپارچگی افقی #رسوخ_در_بازار و #توسعه_بازار می باشد.
گاو شیرده: در این خانه سهم ما از بازار بسیار زیاد می باشد، ولی در صنعتی که آهنگ رشد بسیار کندی دارد به رقابت می پردازیم. بسیاری از گاوهای شیرده امروز" ستارگان " دیروز هستند.
سگ : وقتی در این خانه قرار داریم سهم بازار اندکی داشته و در صنعتی به رقابت می پردازیم که رشد بسیار کندی دارد و یا هیچ رشدی ندارد، بهترین #استراتژی این است که مقداری از فعالیت آن را کاهش داد و به دنبال وارد کردن محصول جدیدی به بازار باشیم.
۰
۰
۹۷/۰۹/۰۲