ماتریس آنسف برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ در مجله هاروارد بیزنس ریویو انتشار پیدا کرد.این ماتریس راه حل های ساده و سریع را به منظور رویکرد استراتژیک به رشد ارائه داد. ماتریس آنسف دارای دو بعد محصول و بازار می باشد که از تقارن آن ها چهار گزینه استراتژیک برای مدیران ایجاد می شود.
- محصول فعلی در بازار فعلی : رسوخ در بازار (markert pentration)
- محصول فعلی در بازار جدید : توسعه بازار (market development)
- محصول جدید در بازار فعلی : توسعه و تنوع محصول (product development)
- محصول جدید در بازار جدید : توسعه ناهمگون (conglomerate diversification)
- هریک از خانه های ماتریس آنسف یا شبکه محصول بازار درصدی ریسک و مخاطره با خود دارد.چسبیدن به محصول فعلی در بازار فعلی دارای کمترین ریسک و مخاطره است،زیرا شما عملکرد محصول را می دانید و بازار را خوب می شناسید.با وجود این،در صورتی که به بازار جدید با محصول فعلی یا توسعه ی محصول جدید در بازار فعلی مبادرت کنید،خودتان را در معرض مخاطرات جدیدی قرار داده اید. استراتژی توسعه ی بازار از استراتژی توسعه ی محصول، ریسک کمتری دارد.با رفتن به خانه ی بازار جدید و محصول جدید افزایش این مخاطرات حتی بیشتر هم می شود و به بالاترین سطح خود می رسد